Het samengaan van zonnecarports en laadpalen is ideaal, vooral achter de meter, volgens Bart Doornbos van SolarPartners / SolarParking. Alleen, is het geen appeltje eitje en vereist het zorgvuldige overwegingen.
Waar het begon
SolarPartners / SolarParking, een vooraanstaande installateur van solarcarports in Nederland, vond zijn oorsprong in het hoofd van Bart Doornbos. Na jarenlang als vastgoed directeur voor Schiphol in Italië te hebben gewerkt, waar hij al vaak sprak over het installeren van zonnepanelen op loodsen, kreeg het definitieve idee vorm in 2010. Terwijl hij onder een overkapping bij een Autogrill stond, geïnspireerd door de koele schaduw op een hete dag, bedacht hij hoe logisch het zou zijn om hier zonnepanelen te installeren, vooral met het oog op het opladen van elektrische auto’s.
2010
In datzelfde jaar, 2010, bracht ik ook mijn eerste ontwerp van een solarcarport met laadpunten tot stand, geschikt voor 2 auto’s. In 2012 won ik de Rabobank Innovatie Prijs met dit concept. Destijds waren er echter nog maar weinig elektrische auto’s op de weg; de Toyota Prius was er al, en de Nissan Leaf werd net geïntroduceerd. Bovendien was het systeem te kostbaar. Ik was te vooruitstrevend, en het idee verdween naar de achtergrond, tot het in 2018 weer tot leven kwam onder de naam SolarParking.
Laadpalen
Elektrische laadpalen gaan steeds gebruikelijker worden en deze trend kreeg een boost door de stijgende energieprijzen van de afgelopen 2 jaar. Vooral bedrijven met een hoog energieverbruik, veel bezoekers en een eigen parkeerplaats namen het voortouw. Denk aan sauna’s, campings en restaurants. In dergelijke gevallen worden vaak direct een aantal laadpalen geïnstalleerd, gemiddeld 4 tot 6.
Verdienmodel?
Absoluut, maar het is meer dan alleen een verdienmodel. Het biedt parkeercomfort aan klanten, beschermt tegen weerinvloeden en er is een groeiende groep elektrische rijders die direct kunnen opladen. Bovendien zien we steeds meer grote bedrijven investeren in solarcarports met meerdere laadpunten, om diverse redenen.
Zonnecarports: Groen en Oplaad Gemak
Bedrijven willen vergroenen, hebben al zonnepanelen geïnstalleerd of hebben beperkte ruimte op het dak maar wel een grote parkeerplaats. Een solarcarport biedt dan een ideale oplossing, waarbij ook direct laadfaciliteiten kunnen worden toegevoegd. Daarnaast zijn er bedrijven die hun wagenpark elektrificeren, maar moeite hebben met het verkrijgen van een zwaardere netaansluiting of de bijbehorende kosten niet willen dragen. Vanuit dat perspectief is deze toepassing achter de meter logisch.
Duurzaam Laden met Zonnecarports: Geen Gimmick, maar Efficiëntie in Actie
Het benutten van zonnecarports voor het opladen van elektrische auto’s is meer dan een trendy concept; het vertaalt zich naar praktische efficiëntie. Met een geschatte opwekking van ongeveer 3.300 kilowattuur per parkeerplaats, wordt voldoende energie gegenereerd om jaarlijks zo’n 15.000 kilometer te rijden in een gemiddelde elektrische auto. Deze duurzame aanpak biedt niet alleen voordelen voor het milieu, maar belooft ook een slimme en kosteneffectieve oplossing voor elektrisch rijden.
In 2024 floreren zonnecarports met laadpalen in een gelukkig huwelijk?
‘Zeker, vooral met een geïntegreerde batterij. Dit biedt maar liefst 4 functies: comfortabel parkeren, duurzame stroomopwekking, opladen en energieopslag. Desondanks is het geen vanzelfsprekende keuze. Elk project vereist grondige en nauwkeurige berekeningen; het is zeker niet altijd rendabel. ‘Een gedegen begrip van de situatie is cruciaal.’
Wat zijn de struikelblokken?
Vooral het bouwproces brengt uitdagingen met zich mee, zoals vergunningaanvragen en berekeningen voor fundamenten en staalwerk, waarin 70 procent van de kosten ontstaan. Er zijn talloze fouten mogelijk, en ik heb ze allemaal al gemaakt. Het rendabel realiseren van dergelijke systemen, zowel voor jezelf als voor de eindgebruiker, vereist specialisme. Kies daarom als opdrachtgever alleen voor een bedrijf met aantoonbare ervaring, dat minimaal 3 van dergelijke systemen heeft gebouwd.
Wat is jouw visie op de toekomst van solarcarports?
Om onze klimaatdoelen te bereiken, moeten er nog aanzienlijk meer zonnepanelen worden geïnstalleerd. Veel geschikte daken zijn echter al vol, en het gebruik van landbouwgrond voor zonnepanelen wordt nu sterk beperkt. In dit perspectief bieden solarcarports aanzienlijke kansen. Onlangs stemde de Tweede Kamer in met een motie van D66 om grote parkeerplaatsen verplicht te voorzien van een solarcarport, zoals al het geval is in Frankrijk. Diverse provincies verstrekken ook subsidies voor solarcarports. Ik beschouw dat als positieve ontwikkelingen.