Met het oog op de toekomst: nieuws over laadpalen en elektrische auto’s

Met het oog op de toekomst: nieuws over laadpalen en elektrische auto’s

Het rijden met elektrische auto’s wordt steeds meer gestimuleerd en we zien mede hierdoor ook steeds meer elektrische voertuigen op de weg. Iets wat lijkt uit scènes uit de film Back to the Future wordt steeds meer realiteit. Er worden daarom steeds meer laadpalen door ons land geplaatst: zowel publiekelijk als privé. De laadpalen krijgen steeds meer praktische functies en groeien iedere dag meer. De hele wereld van elektrische auto’s en laadpalen is kortom in een constante ontwikkeling. Wat is het nieuws omtrent deze wereld in juli 2021?

Een klimaatneutrale Europese Unie

Een klimaatneutrale Europese Unie was lange tijd ook een droom voor de toekomst, maar woensdag 14 juli zijn er toch concrete plannen genomen om dit te bewerkstelligen. Er werd een Klimaatpakket Fit for 55 geïntroduceerd, die het klimaatneutrale karakter van Europa zou moeten versterken. Het pakket bestaat uit twaalf speciale wetten, die ervoor moeten zorgen dat in 2030 de uitstoot in Europa van broeikasgassen teruggedrongen wordt tot 55 procent onder het aantal van 1990. In 2050 moet deze uitstoot netto nul zijn. De nieuwe of gewijzigde wetten bevatten alles om een duurzame samenleving mogelijk te maken. Hierbij komt een grootschalige verandering in de infrastructuur om de hoek kijken, waaronder de aanleg van een Europees netwerk van laadpalen.

Alleen nog maar verkoop elektrische auto’s

Bij het Fit for 55 pakket hoort dus ook het terugdringen van het broeikasgas CO². Dit is onder andere te realiseren met het rijden van elektrische auto’s. Als het aan de Europese Commissie ligt, zullen daarom alle anders rijdende auto’s moeten verdwijnen in 2035. Dit is de enige mogelijkheid om het wegverkeer te verduurzamen, want het verkeer is verantwoordelijk voor maar liefst 25 procent van alle CO²-uitstoot. Tevens groeit deze uitstoot nog steeds, omdat steeds meer mensen een auto nemen.

De regels met betrekking tot de autoverkoop

De overgang naar elektrische auto’s moet nu sneller gaan verlopen. De auto’s die in 2030 nieuw verkocht worden, mogen nog maar 45 procent CO² uitstoten. Nu is dit aantal circa 62 procent. Nog eens vijf jaar later mag er helemaal geen auto op brandstof meer verkocht worden, dus hybride auto’s zijn dan ook niet meer toegestaan. Doordat steeds meer nieuwe elektrische auto’s door de fabrikanten geproduceerd zullen worden, komen er ook meer tweedehands elektrische auto’s op de markt. Hierdoor zal het aandeel dat elektrisch rijdt drastisch stijgen.

Gevolgen Klimaatpakket voor laadpalen

Een kwart van de totale verkoop van auto’s in 2020 werd gevormd door hybride en elektrische auto’s. Die verkoop moet nog wat meer gestimuleerd worden en de Europese commissie vindt dat stimulatie alleen zal plaatsvinden, wanneer autobestuurders niet meer bang hoeven te zijn voor een lege accu in the middle of nowhere. Ergo: een groot Europees laadpalennetwerk is een vereiste om de kans van slagen te vergroten. In 2030 moet dit aantal eveneens drastisch omhoog. Er zal een minimumaantal laadpalen komen per X aantal elektrische auto’s. Zo moeten bijvoorbeeld dertig miljoen auto’s ook kunnen rekenen op 30 miljoen kW aan laadpalen. Langs de grootste Europese snelwegen moeten zeker om de 60 kilometer laadpalen liggen. In 2030 moet dit aantal zelfs verdubbeld zijn.

Hoe zit het dan met vrachtwagens en laadpunten?

Ook elektrische vrachtwagens komen steeds meer op en moeten de mogelijkheid krijgen om hun accu tijdig te kunnen bijvullen. Voor het vrachtverkeer in Europa moet eveneens een degelijk netwerk aan laadpalen langs de snelwegen verrijzen. Uit recent onderzoek is gebleken dat echter ook veel vrachtwagenchauffeurs net buiten de stad tanken. Daarom is het ook raadzaam in grote steden en bij knooppunten laadpalen te plaatsen.

Luchtvaart in elektrische wijze

De luchtvaart is ook een grote veroorzaker van CO² in de atmosfeer, dus ook deze branche zal moeten verduurzamen. Elektrisch vliegen is echter momenteel nog uit den boze. Een eerste stap hierin is de kerosine aanlengen met een duurzame brandstof, zoals biobrandstof. Vanaf 2030 moet vijf procent en in 2035 zelfs 20 procent van de vluchten plaatsvinden met biobrandstof of met elektriciteit vervaardigde synthetische kerosine. Vluchten op kerosine zullen zwaarder belast worden, waardoor vliegtickets van deze vluchten duurder zullen worden.

Koploper in deze wereld is Nederland

Deze doelstellingen klinken in slechts weinig tijd moeilijk realiseerbaar, maar Nederland is zeer goed op weg. Uit een onderzoek van de ACEA, een overkoepelende organisatie die de belangen van de auto-industrie in Europa behartigt, is gebleken dat Nederland koploper is op het gebied van laadpalen; bijna dertig procent van alle laadpalen is in ons kikkerlandje gevestigd. En deze telling betreft alleen de publieke laadpalen, waarvan er maar liefst 66.665 in Nederland zijn. Hiermee verslaan we zelfs Frankrijk met 45.751 laadpunten en Duitsland met 44.538 laadpalen.

Write a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *