In Nederland komen er steeds meer openbare oplaadpunten waar je jouw elektrische auto kunt opladen tegen een bepaalde vergoeding. Met een openbare laadpaal is het voor iedereen mogelijk om zijn/haar auto daar op te laden. Je hebt dus nooit zekerheid of je wel jouw elektrische auto daar kunt opladen. In dit artikel wegen we de openbare oplaadpunten af tegen de privé laadpalen.
Inhoud van deze prijsgids:
Voordelen openbare oplaadpunten
Een van de voordelen van een openbare laadpaal is dat deze soort laadpalen vaak sneller opladen dan een laadpaal die voor u privé is. Het gaat hier dan wel om de snellaadpalen bij tankstations, deze kunnen binnen 30 minuten zo’n 80% van de auto opladen. Bij een normale openbare laadpaal duurt dit tussen de 4 en 6 uur. Dit is aanzienlijk sneller dan wanneer je de auto oplaadt via een stekker in het stopcontact. Een ander voordeel is dat er geen aanschafkosten zijn voor een openbare laadpaal. Het is namelijk mogelijk om een openbare laadpaal aan te vragen bij jouw gemeente. Zij zullen bepalen of deze geplaatst kan worden.
Nadelen openbare oplaadpunten
Een openbaar oplaadpunt heeft ook een aantal nadelen. Het is namelijk zo dat je de laadpaal moet delen met andere mensen die een elektrische auto hebben. Je mag de laadpaal zelf niet claimen. Ook is het tarief van een openbare laadpaal een stuk hoger. Bij een openbaar oplaadpunt betaal je namelijk €0,39 per kWh en bij jouw eigen laadpaal €0,23 per kWh. Zie onderstaande afbeelding.
Boete laadkleven
Een van de grootste ergernissen van openbare oplaadpunten is dat er vaak mensen zijn die hun elektrische auto voor langdurige periode bij de laadpaal laten staan terwijl hun auto al volledig is opgeladen. Hierdoor is er geen ruimte voor andere auto’s om op te laden. Dit probleem kan nogal vaak voorkomen omdat er in Nederland momenteel zo’n 90.000 laadpalen zijn voor zo’n 400.000 elektrische auto’s. Veel Nederlandse gemeenten hebben daarom besloten om een boete uit te delen voor elektrische auto’s die te lang aan een openbare laadpaal vastzitten. Het zou gaan om zo’n €95 wanneer je langer dan 2 uur vast zit aan een laadpaal nadat de elektrische auto vol is.