De ontwikkelingen van laadpalen

De ontwikkelingen van laadpalen

Je hebt hem misschien al aan huis of je hebt er een bij jou in de buurt: de laadpaal voor je elektrische auto. In een tijd waarin duurzaamheid van belang is en veel mensen daarom kiezen voor een hybride of volledig elektrische auto, is het niet verwonderlijk dat gemeentes hun best doen om zoveel mogelijk publieke laadpalen te plaatsen. De laadpalen an sich echter zijn ook constant in ontwikkeling. Hieronder volgen de nieuwste actualiteiten op het gebied van laadpalen.

Enervalis heeft de primeur

Bedrijf Enervalis kwam in juni 2021 met een wereldprimeur. Het bedrijf besloot laadpalen voor elektrische auto’s in te zetten als virtuele power plant om het stroomnet stabieler te maken en om op die manier batterijen, warmtepompen, windmolens en zonnepanelen aan te sturen. Het is volgens Enervalis vernieuwend dat een bedrijf een virtual power plant inzet, die bestaat uit laadpalen en dat deze power plant het elektriciteitsnetwerk in balans zal gaan houden. Hierdoor wordt de capaciteit van de laadpalen extra benut en je hoeft er geen andere investeringen voor te doen. Om aan de strenge eisen van netbeheerder TenneT te kunnen voldoen heeft Enervalis nauw samengewerkt met NewMotion, onderdeel van Shell.

Kern is zelflerende algoritmes

Enervalis heeft om dit te laten werken zelflerende algoritmes ontwikkeld. Dit houdt in dat de algoritmen voorspellen per elektrische auto wanneer deze opgeladen moet worden. Hierop gebaseerd wordt het tijdstip en de snelheid van het laden zo gestuurd dat de laadpalen helpen om het stroomnetwerk in balans te houden. Er wordt aan een app gewerkt, waarbij de bestuurder het algoritme kan beïnvloeden.

Pas op de Allego laadpalen

Je vindt ze vaker terug op de weg: de laadpalen van Allego. Deze palen worden wel eens gekenmerkt door malfunctionaliteiten. Ten eerste verschilt de opstartprocedure in de werkelijkheid van wat in de instructies staat weergegeven. Op de laadpaal staat bijvoorbeeld dat je eerst de stekker in je voertuig moet steken en hierna je laadpas moet gebruiken om de laadsessie op te starten. In werkelijkheid moet je eerst de stekker in je auto plaatsen, met je laadpas de laadsessie activeren en dan de stekker in de laadpaal steken. Druk de stekker in de laadpaal twintig seconden goed aan.

Tijdens de laadsessie

Tijdens het laden op de laadpalen van Allego is het ook opletten geblazen. Het komt namelijk vaker voor dat de sessie na een korte periode er al mee ophoudt, terwijl je auto nog niet vol is. Een tweede fout die vaker voorkomt, is dat de laadpaal aangeeft actief te zijn terwijl je auto dit weerspreekt. De sessie is namelijk onderbroken, wat de laadpaal niet door had. Het gevolg? Je kunt de stekker uit je auto halen, maar niet uit de laadpaal.

Klantenservice slecht

Je kunt altijd de klantenservice van Allego bellen wanneer je problemen aan de laadpaal ondervindt. Wanneer je Allego echter belt, word je alsnog niet goed geholpen. Ofschoon vriendelijk, werken de mensen van de klantenservice hun standaard procedures door, waarna ze een melding van de laadpaal maken. Echter, kom je er de volgende keer terug, dan merk je dat dezelfde storing merkbaar is. Wanneer je vervolgens opnieuw belt, dan wordt er opnieuw melding gemaakt en zo door. Dit kost jou alleen maar geld vanwege alle opstartkosten aan de laadpalen en alle telefoontjes die je moet plegen.

Laadpalen op de Zijderoute

Het bedrijf Tesla heeft vrij recent een laadpalensysteem opgezet langs de Zijderoute, die loopt van het oosten van China naar het westen van het land en meer dan vijfduizend kilometer lang is. Op de route heeft Tesla nu 27 laadpalen geïnstalleerd. Aangezien China de grootste afzetmarkt vormt van elektrische auto’s is het niet raar dat Elon Musk juist in dit gebied de laadpalen geplaatst heeft. Verder heeft Tesla een groot netwerk van laadpalen en snelladers door het hele land opgezet.

Nieuw voedingssysteem laadpalen

Een efficiënte laadstructuur van de laadpalen is wel nodig met de opkomst van elektrische auto’s. Bedrijf Wieland Electric heeft hier in juni 2021 een geschikte oplossing voor gevonden in Podis. Hoofdzaak bij dit systeem is dat stroom snel en efficiënt naar de laadpalen getransporteerd moet kunnen worden. De Podis is hier vernieuwend in, want het systeem werkt in plaats van met allemaal losse voedingskabels naar de afzonderlijke laadpalen te trekken met een kabel, die een groot aantal laadpalen met elkaar in verbinding brengt. Voor de installatie van Podis is geen draadgoot of kabelgoot nodig meer, want de installatie bevestig je aan de muur.

 

 

Write a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *