Informatie, tips en advies over laadpalen
Gratis en vrijblijvend

Laadpaal zelf installeren Laadpaal zelf installeren? Ga je een laadpaal kopen voor jouw elektrische auto, dan ben je op den duur een stuk goedkoper uit dan wanneer je altijd bij een geëxploiteerd laadstation jouw auto oplaadt. Een geëxploiteerde laadpaal zal altijd een tarief voor stroom hanteren en een extra tarief voor de dienstverlening van de exploitant. Je bent dan ook altijd goedkoper uit wanneer je jouw eigen laadpaal laat plaatsen. De enige manier om nog te besparen is door zelf de laadpaal aan te sluiten. Hier hoort een kostenplaatje vanaf 350 euro oplopend tot meer dan 1000 euro bij. We keken of het mogelijk is om een laadpaal zelf te installeren.

*Tip!
Laadpaal kopen? Vraag eerst gratis offertes op maat aan. Bespaar op deze manier tot wel 30% op de kosten!

 

Een waarschuwing vooraf

Overweeg je om zelf je laadpaal te installeren, dan is een waarschuwing vooraf goed op zijn plaats. Een laadpaal mag dan altijd met een snoer komen om te worden aangesloten op de meterkast of een stopcontact, het is niet de bedoeling om dit als leek te gaan doen. Je werkt immers met een apparaat wat van 230 tot wel 400 Watt gebruikt om jouw auto op te laden. Dat is behoorlijk wat, en het is goed om te bedenken dat je dit uiteraard wel veilig moet doen. Stroom is iets waarmee je een behoorlijk brandgevaarlijke situatie kan creëren wanneer je het nooit eerder hebt aangelegd. Ben je dus onbekend met het plaatsen van zware apparaten in de meterkast, begin er dan niet zelf aan en besteed het uit aan een installateur.

 

De onderdelen van het plaatsen van een laadpaal

Bij het plaatsen van een laadpaal komt een aantal onderdelen om de hoek kijken. Allereerst moet de meterkast klaar worden gemaakt voor de laadpaal. Een meterkast heeft een bepaald aantal groepen waaraan stroom wordt afgegeven. In de meeste gevallen gaat het om een meterkast met een vermogen van 3 maal 25 ampère. Dit wil zeggen dat er 3 groepen zijn voor de stroom. Op iedere groep kan een vermogen tot 230 watt worden aangesloten in de vorm van een volledig werkend apparaat. Denk daarbij aan een wasmachine of een frituurpan. Wordt er op een groep een tweede zwaar apparaat aangesloten zoals een laadpaal, dan kan dit tot oververhitting leiden bij het plaatsen van de laadpaal. Er moet dan ook een aardlekautomaat worden aangesloten om te voorkomen dat er een oververhitting in de meterkast kan plaatsvinden. Verder kan er een aanpassing worden gedaan aan de meterkast in de vorm van een verdeelstation waardoor het vermogen van de laadpaal gelijkmatig van de drie groepen wordt afgesnoept. Zo houd je de stroom beschikbaar om thuis comfortabel te kunnen leven tijdens het laden.

 

Een krachtstroom aansluiting in de meterkast

Koop je een laadpaal met een aansluiting tussen 11 en 22 kW dan moet je een krachtstroom aansluiting in de meterkast laten aanbrengen. In dit geval is er sprake van 3 maal 35 ampère wat naar de meterkast wordt getransporteerd door het energiebedrijf. Een krachtstroom aansluiting moet door een gecertificeerd installateur worden geregeld voor in  je meterkast. Krachtstroom wil zeggen dat er een lader kan worden geplaatst die wel 400 watt verbruikt. Dit is een klus die je sowieso niet zelf kan uitvoeren.

 

Wat je wel zelf kan doen

Ga je een laadpaal aansluiten op de meterkast dan is er wel een aantal zaken wat je zelf kan doen. Zo is het verstandig om alvast een laad locatie voor jouw auto te kiezen. Daarbij meet je de afstand van het laadstation naar jouw auto. Je moet een plek hebben om jouw auto te laden die binnen bereik van het laadstation zit. Daarbij mag de kabel niet al te strak gespannen staan vanwege de veiligheid, een stuk marge is dus geen overbodige luxe. Daarnaast kan je zelf de plek alvast aanleggen. Je kan kiezen voor een carport zodat je auto droog en beschut staat onder het laden. Je kan ook kiezen voor een oprit voor zover je deze nog niet had. Heb je een ruime voortuin tot je beschikking dan kan je ook daar een laadplek voor jouw auto maken. Verder kan je zelf alvast bepalen hoe de leidingen moeten komen te liggen naar de laadpaal. Een elektricien of een installateur zal door muren heen moeten boren en daarnaast moet er in een aantal gevallen via de kruipruimte een leiding worden aangelegd. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat deze plekken toegankelijk zijn. Dit scheelt een hoop tijd voor de installateur en dat zie je terug in de uiteindelijke afrekening.

 

Vereisten om zelf een laadpaal te mogen aansluiten

Om zelf een laadpaal te mogen aansluiten moet je aan een paar eisen voldoen. Zo moet je gediplomeerd of gecertificeerd zijn om met stroom en krachtstroom te werken. Daarnaast moet je kennis hebben van het aarden van stroomleidingen en het plaatsen van een aardslek automaat in je meterkast. Heb jij deze kwalificaties niet in huis, schakel dan een installateur in.

 

Alsnog besparen op je laadpaal aansluiten

Is jouw belangrijkste motief om zelf de laadpaal aan te sluiten dat je geld wil besparen, dan doe je er verstandig aan om eerst offertes op te vragen. Dat doe je met onderstaande button. door het vergelijken van prijsopgaven bespaar je behoorlijk op de kosten van een laadpaal. Dit  kan je een voordeel oplopend tot 20 procent opleveren.

Gratis tot 4 offertes in je mailbox?


Wij scoren een 9!    

→  690+ Google-reviews

Laatste nieuws

Nieuws over laadpalen in Nederland

In een tijd waarin duurzamer leven een pre is, stappen veel mensen

De ontwikkelingen van laadpalen

Je hebt hem misschien al aan huis of je hebt er een

Met het oog op de toekomst: nieuws over laadpalen en elektrische auto’s

Het rijden met elektrische auto’s wordt steeds meer gestimuleerd en we zien