Informatie, tips en advies over laadpalen
Gratis en vrijblijvend

In een tijd waarin duurzamer leven een pre is, stappen veel mensen over op energiezuinige auto’s, die deels of volledig op elektriciteit rijden. Om deze auto’s van energie te kunnen voorzien, moesten speciale laadpalen gebouwd worden. Je hebt daarom publieke laadpalen, die door de gemeente gebouwd worden en waar je middels een laadpas kunt opladen. Je hebt echter ook privé laadpalen, die je aan een privé parkeergelegenheid aan huis of in je garage plaatst. Laadpalen is in 2021 helemaal de trend en daarom zal dit blog aandacht besteden aan de laatste nieuwtjes over de laadpalen.

Meer en meer laadpalen

Steeds meer steden maken bekend bereid te zijn meer laadpalen op publieke grond te installeren. Gemeente Oisterwijk maakte in juni 2021 bekend dat het nieuwe plekken had gevonden, waar laadpalen geïnstalleerd zouden gaan worden. Begin dit jaar was er in de gemeente de mogelijkheid voor bewoners om over mogelijke plekken voor laadpalen mee te denken. De laadpalen worden binnen twee jaar geplaatst. Op de plek waar de laadpalen komen, worden twee parkeerplekken gereserveerd. Hier mag je alleen parkeren, wanneer je jouw auto aan de lader hangt. Steeds meer gemeentes wijzen nu plekken aan, waar in de toekomst laadpalen geplaatst kunnen worden. Zo zijn gemeentes Leiderdorp, Maastricht, Haarlem, Pijnacker-Nootdorp en Steenwijkerland hiermee ook druk bezig.

VvE tegen plaatsing laadpalen in garages

Meerdere VvE’s zijn echter tegen de plaatsing van laadpalen in garages van appartementencomplexen uit angst voor brandgevaar. Nog veel meer VvE’s hebben plannen om laadpalen te plaatsen in een dergelijke ruimte in de koelkast gezet. Brandweer Nederland heeft men namelijk gewaarschuwd dat het opladen van elektrische auto’s in parkeergarages gevaar met zich meebrengt. Het brandgevaar neemt toe en gebouwen zouden niet berekend zijn op een brand in een elektrische auto. Laadpalen zouden helemaal niet in garages geplaatst moeten worden of dichtbij de uitgang, zodat een brandend voertuig makkelijk afgesleept kan worden zonder verdere schade te kunnen aanrichten. De waarschuwingen van de brandweer heeft veel VvE’s huiverig tegenover laadpalen gezet.

Straatverlichting gecombineerd met laden

In België zijn deze maand door de Brusselse netbeheerder Sibelga laadpalen onthuld, die aangebracht zijn op openbare straatlantaarns. In de gemeente Sint-Pieters-Woluwe zijn deze eerste combipalen geplaatst. De eerste straatlantaarn met laadfunctie stond op de Charles Thielemanslaan. Deze lantaarn is uitgerust met een laadpaal van 7.4 Kilowattuur, waarin een laadsnelheid van 30 kilometer in ongeveer een halfuur kan plaatsvinden. Via een speciale app kun je zelf het oplaadniveau constant raadplegen.

Helderheid over kosten

Maak je gebruik van een laadpas en publieke laadpalen, dan kun je vanaf nu rekenen op meer transparantie over de te betalen laadkosten. Vorig jaar waarschuwde de Autoriteit Consument en Markt er nog voor dat consumenten beter geïnformeerd moesten worden over de prijs van het opladen van elektrische auto’s. Het ACM zou anders mogen optreden door sancties te geven. Vanaf 1 juli 2021 gaat die handhavingsfunctie van de organisatie in. Uit controle van dit jaar door de ACM blijkt echter dat de sector duidelijker weer is gaan geven wat de prijzen zijn. Een deel van de laadpasaanbieders laat prijzen niet alleen op de website zien, maar ook op de meer gebruikte mobiele applicaties. Tevens is de kwaliteit van de informatie ook beter geworden. Een groot deel van de aanbieders voldoet daarom nu aan de gestelde eisen.

Unieke mobiele laadpalen in Groningen

En de ontwikkeling van nieuwe laadpalen staat ook niet stil. Aan de universiteit van Groningen wordt er anno 2021 gewerkt aan een mobiele laadpaal, waardoor je altijd en overal je elektrische auto kunt opladen. Het ontwikkelde systeem heet EVoltify en bevindt zich momenteel in de laatste testfase. EVoltify is ontwikkeld met de steun van Bedrijvenvereniging WEST en autobedrijf CommShare. Hoe werkt het systeem? Simpel. Je parkeert je auto langs de weg en geeft in de app aan, waar je staat en dat je auto opgeladen moet worden. EVoltify brengt de laadpaal naar je auto toe.

Studie naar locatie van laadpalen

Op den duur zullen ook steeds meer vrachtwagens elektrisch gaan rijden en er is in 2021 een studie gestart door het Fraunhofer ISI in opdracht van de Europese federatie van autofabrikanten naar plekken, waar in de toekomst oplaadpunten voor elektrische vrachtwagens geplaatst moeten worden. Het vermoeden is dat dit type vrachtauto’s in de komende jaren zal gaan stijgen, terwijl de infrastructuur momenteel nog achterblijft. Met spoed moet dit worden uitgerold. De locatie van de laadpalen moet worden gebaseerd op de gebruikspatronen van de vrachtwagens van vandaag de dag. Fraunhofer analyseerde daarom maar liefst 30.000 stoplocaties van vrachtauto’s. Deze stopplaatsen centreerden zich rondom dichtbevolkte gebieden in centraal Europa. Deze analyse geeft een goede indicatie van waar toekomstige laadpunten het best geplaatst kunnen worden.


Laatste nieuws

Met het oog op de toekomst: nieuws over laadpalen en elektrische auto’s

Het rijden met elektrische auto’s wordt steeds meer gestimuleerd en we zien

Fallback Image

Wat zijn voordelen slimme laadpalen?

Steeds meer mensen rijden semi of volledig elektrische auto’s. Deze auto’s zijn